Průpich je otevřen

702

V Přerově se v pondělí, po dvou desítkách let debat o potřebě průtahu městem s napojením na dálnici,  otevřela zásadní část této dopravní stavby, tedy průpich. Po loňském zprovoznění estakády nad železnicí se jedná o další dokončenou modernizaci důležité silnice I/55, která zlepší trvale špatnou dopravní situaci. Jeho zprovoznění uvolnilo i řadu uzavírek, zejména pak tu v ulici Komenského i omezení v ulici Kojetínská. Přesto, že je průpich pro město důležitý, je to jeden z dílčích kroků, zbývá dostavba 2. etapy průtahu, tedy zkapacitnění ulice Tovární a vybudování křižovatky v ulici generála Štefánika. Funkční nezbytností je pak dálnice D1. Její stavba by mohla zahájit ještě do konce letošního roku.

Takzvaný průpich propojuje křižovatku Velké Novosady – Kojetínská – Komenského s Tovární ulicí u autobusového nádraží čtyřproudovou silnicí v areálu bývalé Juty. Často skloňovaná dostavba dálnice D1 a její význam je neoddiskutovatelný, nicméně, bez průpichu by napojení dopravy nemělo potřebnou plynulost a účinnost. Zejména pro samotné město a jeho ulice má průpich velké opodstatnění.

S dostavbou průpichu také skončilo omezení tranzitu vozidel nad dvanáct tun, což těžkou dopravu navede zpět do Přerova. Město ovšem usiluje o výjimku a prodloužení tohoto zákazu.

Stavba průpichu má i řadu odpůrců a terčem kritiky je řešení přednádraží, které je nově pro automobilovou dopravu dostupné pouze jednosměrně.

Všechny zainteresované strany, tedy město, Olomoucký kraj i Ředitelství silnic a dálnic si uvědomuje, že konečnou úlevu městu může přinést teprve vybudování dálničního obchvatu v podobě posledního chybějícího úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Na jeho stavbu je vydáno nepravomocné stavební povolení, které závisí na rozhodnutí rozkladové komise Ministerstva dopravy. To má padnout ještě tento týden. Poté rozkladová komise definitivně rozhodne o právní moci stavebního povolení.

V tuto chvíli je připravená smlouva se zhotovitelem dálničního obchvatu a Ředitelství silnic a dálnic zaznamenalo významný posun ve výkupech pozemků.

Od zahájení stavby má poslední, desetikilometrový, úsek dálnice trvat 39 měsíců. Pokud tedy stavba skutečně zahájí ještě letos, nejpozději na jaře roku 2026 bude hotovo. Aby průtah fungoval tak jak má, je potřeba dokončit další dílčí stavby. Jedna z nich, rondel v ulici Dluhonská je prakticky dokončen, a do konce listopadu mají skončit i terénní úpravy. Druhá část etapy průpichu, tedy část od ulice Tovární směrem na Zlín, je nyní v procesu územního rozhodnutí. Diskuse o tom, kdo bude investorem zmiňované etapy, se povedou na úrovni města, kraje a ministerstva dopravy.

Více ve videoreportáži.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here