Obyvatelé Dluhonic zareagovali na výzvu premiéra Andreje Babiše a sepsali seznam kompenzací, kterými by stát mohl zmírnit dopady stavby dálnice D1 v této místní části Přerova. V minulém týdnu požadavky odeslali na Úřad vlády České republiky a také primátorovi Petru Měřínskému.
Premiér Babiš navštívil Dluhonice v listopadu 2018 společně s předsedou ekologického spolku Děti Země Miroslavem Patrikem, který prosazuje přetrasování dálnice. Takové řešení označil Babiš za nereálné.
„Blbá trasa je lepší než začít znovu. Pojďme se bavit o kompenzacích za špatně vyprojektovanou dálnicí. Udělejme tlustou čáru za minulostí a řešme společně budoucnost, prohlásil premiér v Dluhonicích.
Od návštěvy Babiše uplynulo čtvrt roku. V jeho průběhu se uskutečnily volby do místního výboru. Jeho noví členové zařadili problematiku kompenzací mezi priority. Uspořádali anketní šetření, po kterém následovalo veřejné projednání navržených požadavků s obyvateli Dluhonic.
„V rámci 13 kompenzačních bodů jsou priority opravy poškozených komunikací a chodníků, finanční kompenzace všem majitelům rodinných domů, které jsou v tzv. ochranném pásmu dálnice a aktualizování urbanistické studie Dluhonic,“ uvedl Jaromír Metelka, člen Výboru místní části Dluhonice.
Vybudování nového rodinného domu za nemovitost, která půjde k zemi, stavba cyklostezek, lávky přes Bečvu, silničního podjezdu pod železniční tratí, rekonstrukce veřejného osvětlení a vnitřních prostor kulturního domu i případné zvážení ukončení estakády u železničního přejezdu dle dokumentace EIA z roku 1999 – to jsou další body seznamu kompenzací.
„Možná někomu může připadat, že 13 bodů v tom seznamu je hodně moc, ale není tomu tak, protože spousta těchto bodů je v rámci zanedbané infrastruktury. Město Přerov do místní části neinvestovalo a infrastruktura je tady velmi zanedbaná. Proto tolik bodů a tolik požadavků v rámci kompenzací,“ vysvětlil Rostislav Hlávka, člen Výboru místní části Dluhonice.
„Jsem rád, že občané Dluhonic vyslyšeli výzvu pana premiéra a sepsali svoje kompenzační požadavky za to, že dálnice D1 svým způsobem negativně ovlivní život v Dluhonicích. Jsem připraven zprostředkovat jednání s premiérem,“ reagoval Petr Měřínský, primátor Přerova.
V rámci kompenzací je aktuálně v řešení výstavba nového sportoviště TJ Sokol Dluhonice jako náhrada za stávající areál, přes který povede dálnice D1.
„My to hřiště ve
spolupráci s ŘSD zhotovíme za finance státu, budeme garantovat záruční
lhůty a potom jej převedeme zpět do užívání TJ Sokol Dluhonice. Takový je
záměr. Dnes ta smlouva leží na ŘSD a čekáme na jejich zpětnou vazbu,“ řekl
Michal Zácha, náměstek primátora Přerova.
Stavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem měla
začít vloni na jaře. Do země zatím kopli pouze archeologové. Jejich výzkum je
nyní přerušený, stejně jako územní řízení. Dokončeny nejsou ani výkupy pozemků.