Obyvatelé Dluhonic zareagovali na výzvu premiéra Andreje Babiše a sepsali seznam kompenzací, kterými by stát mohl zmírnit dopady stavby dálnice D1 v této místní části Přerova. V minulém týdnu požadavky odeslali na Úřad vlády České republiky a také primátorovi Petru Měřínskému.
Premiér Babiš navštívil Dluhonice v listopadu 2018
společně s předsedou ekologického spolku Děti Země Miroslavem
Patrikem, který prosazuje přetrasování dálnice. Takové řešení označil Babiš za nereálné.
„Blbá trasa je lepší
než začít znovu. Pojďme se bavit o kompenzacích za špatně vyprojektovanou
dálnicí. Udělejme tlustou čáru za minulostí a řešme společně budoucnost, prohlásil
premiér v Dluhonicích.
Od návštěvy Babiše uplynulo čtvrt roku. V jeho průběhu
se uskutečnily volby do místního výboru. Jeho noví členové zařadili
problematiku kompenzací mezi priority. Uspořádali anketní šetření, po kterém
následovalo veřejné projednání navržených požadavků s obyvateli Dluhonic.
„V rámci 13
kompenzačních bodů jsou priority opravy poškozených komunikací a chodníků,
finanční kompenzace všem majitelům rodinných domů, které jsou v tzv.
ochranném pásmu dálnice a aktualizování urbanistické studie Dluhonic,“
uvedl Jaromír Metelka, člen Výboru místní části Dluhonice.
Vybudování nového rodinného domu za nemovitost, která půjde
k zemi, stavba cyklostezek, lávky přes Bečvu, silničního podjezdu pod
železniční tratí, rekonstrukce veřejného osvětlení a vnitřních prostor
kulturního domu i případné zvážení ukončení estakády u železničního přejezdu
dle dokumentace EIA z roku 1999 – to jsou další body seznamu kompenzací.
„Možná někomu může
připadat, že 13 bodů v tom seznamu je hodně moc, ale není tomu tak,
protože spousta těchto bodů je v rámci zanedbané infrastruktury. Město
Přerov do místní části neinvestovalo a infrastruktura je tady velmi zanedbaná.
Proto tolik bodů a tolik požadavků v rámci kompenzací,“ vysvětlil
Rostislav Hlávka, člen Výboru místní části Dluhonice.
„Jsem rád, že občané
Dluhonic vyslyšeli výzvu pana premiéra a sepsali svoje kompenzační požadavky za
to, že dálnice D1 svým způsobem negativně ovlivní život v Dluhonicích.
Jsem připraven zprostředkovat jednání s premiérem,“ reagoval Petr Měřínský,
primátor Přerova.
V rámci kompenzací je aktuálně v řešení výstavba nového
sportoviště TJ Sokol Dluhonice jako náhrada za stávající areál, přes který
povede dálnice D1.
„My to hřiště ve
spolupráci s ŘSD zhotovíme za finance státu, budeme garantovat záruční
lhůty a potom jej převedeme zpět do užívání TJ Sokol Dluhonice. Takový je
záměr. Dnes ta smlouva leží na ŘSD a čekáme na jejich zpětnou vazbu,“ řekl
Michal Zácha, náměstek primátora Přerova.
Stavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem měla
začít vloni na jaře. Do země zatím kopli pouze archeologové. Jejich výzkum je
nyní přerušený, stejně jako územní řízení. Dokončeny nejsou ani výkupy pozemků.