Kompenzační požadavky obyvatel Dluhonic za újmu způsobenou dálnicí D1 projdou na přelomu září a října schvalovacími procesy vlády. Ta určí jejich rozsah, způsob financování a úkoly pro jednotlivá ministerstva, uvedl to pro Televizi Přerov David Čermák, zmocněnec Ministerstva dopravy ČR. K jejich sepsání vyzval občany Dluhonic premiér Andrej Babiš vloni na podzim, když osobně navštívil tuto místní část Přerova.
Seznam kompenzací má celkem 13 bodů. Obyvatelé Dluhonic v něm požadují například opravu komunikací a chodníků, finanční náhrady všem majitelům rodinných domů, kteří jsou v tzv. ochranném pásmu dálnice, vybudování cyklostezek, rekonstrukce veřejného osvětlení i vnitřních prostor kulturního domu.
„Vznikl materiál, který kvantifikuje těchto 13 bodů. Poputuje na Úřad vlády ČR, jenž se k tomu bude vyjadřovat, protože je to v jeho kompetenci,“ uvedl uvolněný radní pro dopravu – Tomáš Navrátil
Pro realizace požadavků místní části Dluhonic jsou klíčovým faktorem finanční zdroje, ze kterých budou sanovány.
„Bude to určitě kombinace státních zdrojů a v mnohem menší míře podílem města,“ konstatoval David Čermák, zmocněnec Ministerstva dopravy ČR
Desítky milionů korun bude potřeba vyčlenit například na vybudování přístupové komunikace a inženýrských sítí pro vytipované rozvojovém území Dluhonic, kde je naplánována výstavba rodinných domů pro občany postižené stavbou dálnice.
„Lokalita Za Humny je jednou z rozvojových míst, kde by mohlo stát asi deset rodinných domů. Jsou tady dvě parcelní čísla. Jeden vlastník je ochoten pozemek prodat a toho druhého osloví pracovníci přerovského magistrátu,“ řekl Oldřich Boráň, předseda Výboru pro místní část Dluhonic.
Seznam kompenzací je definovaný. Stavba dálničního úseku z Říkovic do Přerova ale zůstává stále jen na papíře.
„Ředitelství silnic a dálnic netrpělivě očekává vydání územního rozhodnutí, které se projednává v Olomouci. Počítáme, že bude vydáno v nejbližších dnech. Pak lze samozřejmě očekávat různé další připomínky či napadnutí ze strany občanských sdružení,“ informoval David Čermák.
Pokud se na dostavbu posledního dálničního úseku nepodaří vydat stavebné povolení do roku 2021, vyprší EIA a všechny přípravné procesy se vrátí na začátek.