Gymnázium Jana Blahoslava a Střední pedagogická škola v Přerově hostí tento týden studenty z Velké Británie a Itálie, jedná se o závěrečné setkání v rámci projektu Erasmus+, studenti řeší téma začleňování znevýhodněných žáků do výuky, učili se znakový jazyk nebo podnikli společnou návštěvu Brna.
Celý tento týden probíhalo v Přerově závěrečné setkání dvouletého projektu Erasmus+, účastnilo se ho deset studentů z Londýna, 10 studentů ze severoitalského Castel Ritaldi a 10 studentů Gymnázia Jana Blahoslava s Střední pedagogické školy. „Název tohoto projektu je Začleňování znevýhodněných osob do školního prostředí, takže jsou to osoby s nejrůznějším jak fyzickým nebo mentálním postižením, tak ze sociálně znevýhodněného prostředí. Většinu aktivit děláme na svých školách, ať už si připomínáme různé významné dny nebo třeba zrovna naše škola spolupracuje s ústavy s tělesně i mentálně postiženými osobami. Britská škola má 80 až 90 procent studentů, jejichž rodným jazykem není angličtina, takže ti pracují tímto způsobem a i italská škola zase řeší začleňování dětí imigrantů do školního prostředí. Takže to děláme na těch svých školách a tady si ukazujeme to nejlepší a nebo vymýšlíme takové aktivity, aby studenti mohli pracovat společně, proto třeba ten sportovní den,“ popsala vedoucí projektu a vyučující anglického jazyka na Gymnáziu Jana Blahoslava a Střední pedagogické škole v Přerově Veronika Pecarová.
Studenti během dvou let navštívili Itálii i Velkou Británii, nejvíce vítají možnost procvičit si cizí jazyky v praxi. Jednou z aktivit, kterou si zahraniční studenti v Přerově vyzkoušeli bylo učení základů znakového jazyka, tu si pro ně připravili přerovští studenti, kteří navštěvují v rámci studia tříletý kurz znakové řeči. „Náplní našeho programu bylo seznámení se znakovým jazykem, na začátku se učili abecedu, potom se učili dny v týdnu a základní měsíce a pak jsme si zkoušeli takovou aktivitu, kdy si studenti jakoby objednávali jídlo v restauraci znakovou řečí. Já znakový jazyk studuji od prvního ročníku, letos už tedy třetí rok. A vlastně některé znaky jsou v češtině i angličtině stejné, takže se je možné s cizinci domluvit, ale některé jsou trochu jiné,“ vysvětlila studentka třetího ročníku Střední pedagogické školy Anežka Hrušková.
Další vzdělávání v jazycích absolvovali nejen studenti ale i učitelé. „Kromě tady tohoto projektu, který je v rámci programu Erasmus+ realizujeme také projekt pro naše učitele, ten projekt se jmenuje Učitelé, učme se bez hranic. V rámci něj vyjelo 8 pedagogů do zahraničí, čtyři učitelé se jeli vzdělávat v jazyce, dva do Anglie, jeden do Francie a jeden na Maltu. Tři učitelé potom stínovali výuku, to bylo v Itálii, Francii a ve Finsku. Ajeden učitel jel vyučovat na španělskou střední školu,“ doplnila ředitelka Gymnázia Jana Blahoslava a Střední pedagogické školy Romana Studýnková. Velkou výhodou obou projektů je to, že jsou financovány z programu Erasmus plus Evropské unie, takže veškeré náklady hradí tento program a jsou jak rpo žáky tak rpo pedagogy bezplatné.