U obce Krčmaň v dohledové vzdálenosti od hlavního tahu z Přerova na Olomouc v úterý slavnostně zahájila stavba úseku dálnice D55 na trase Olomouc Kokory. Je to jedna z prvních částí klíčové dopravní stavby, která v budoucnu propojí Přerov s krajským městem, pomůže jeho rozvoji a v neposlední řadě uleví obcím, které intenzivní dopravou trpí desítky let.
První část dálničního propojení Olomouce a Přerova slavnostně odstartovala. Kapacitně má nahradit již nedostačující silnici I/55. K poklepu na základní kámen došlo i přes to, že společnost Agra Velký Týnec podala odvolání proti povolení na některé stavební objekty. Došlo i na soudní žaloby, ŘSD však spor v tomto ohledu vyhrálo a stavební povolení na hlavní trasu je pravomocné.
Zmiňovaný úsek je dlouhý 7, 6 kilometrů a realizovat jej bude společnost Eurovia s nabídkovou cenou ve výši 1 948 milionů korun.
Tato část dálnice by měla být podle harmonogramu dokončena v roce 2025, na něj pak v další fázi naváže stavba úsek Kokory- Přerov. Přípravy dálniční komunikace blíže v Přerovu jsou nyní ve fázi výkupu pozemků. Behěm stavebního řízení se tedy může vyskytnout řada komplikací. Podle aktuálního předpokladu by finální část mohla být zahájena přibližně za dva roky. Podrobný harmonogram zatím není znám, nicméně práce by měly mít podobný režim jako na trase úseku Olomouc-Kokory. Pokud by se ŘSD povedlo stavbu zahájit na počátku roku 2025, hotovo může být do konce roku 2027. Pro Přerov je toto časové zarámování velmi očekávaným milníkem.
Intenzita s jakou vznikají v okolí Přerova dopravní stavby je v posledních letech výrazná, do několika let by tak mohl být kompletně vyřešena dlouhodobě dramatická dopravní situace. Nezbytná je dálnice i z pohledu obyvatel obcí, jimiž prochází hlavní tah na Olomouc, a sice silnice I/55. Zejména v obcích Kokory a Krčmaň se podstatně sníží hluková zátěž, kterou denně vytváří tisíce aut osobní i nákladní dopravy.
více ve videoreportáži.