Zvýšit konkurenceschopnost, posílit postavení na trhu a zlepšit koordinaci v oblasti logistiky a distribuce. To je smyslem nové akciové společnosti Pivovary CZ Group, která vznikla na podzim loňského roku sloučením pivovarů Holba, Litovel a Zubr. Vloni toto uskupení prodalo 727 000 hektolitrů nápojů, což je o 10 % více než v předchozím roce, export meziročně posílil o více než 22 %. Tyto a další zajímavé informace zazněly na tiskové konferenci v Olomouci.
Pivovary Holba, Litovel i Zubr fungovaly do konce září loňského roku samostatně, nyní působí jako jedna firma. Sloučení přineslo zjednodušení organizační struktury a zefektivnění procesů napříč celou společností. To se týká například Holby, která při plnění do lahví převáží své pivo do Litovle a při stáčení do plechovek do Přerova. „Když to byly tři samostatně hospodařící společnosti, tak jsme o tom museli vystavit doklad, vyúčtovat si to, zaplatit si to, a to vše v takzvaných transferových cenách s přiměřenou přirážkou, kterou jsme vždy komunikovali s auditorem. Toto už neděláme. Minimálně v tomto je obrovské zjednodušení,“ vysvětlil Jaromír Dvorský, místopředseda představenstva společnosti Pivovary CZ Group.
Další výhodou sloučení Holby, Litovle a Zubra do jedné akciové společnosti je informační systém. Ten zjednodušil a zpřehlednil řízení jednotlivých procesů napříč jednotlivými pivovary. „Máme informační systém, který je teď stejný pro jednu firmu. Všechna data sdílíme. Víte o tom, jaká je distribuce, jaká je výroba. Je jednodušší i sledování a řízení celé společnosti,“ podotkl Dvorský.
Obliba piva úměrně stoupá s jeho kvalitou. Na to dohlíží ty nejpovolanější osoby – sládci, kteří ho budou i nadále vařit v Hanušovicích, Litovli i Přerově pod vlastními značkami. Co však dělá vrásky pivovarníkům, jsou rostoucí ceny energií a materiálů. „Samozřejmě to nebude jednoduchá doba, protože energie, obaly a další náklady jdou nahoru. U korunek o 60 procent, obalový materiál o 30 procent. My se samozřejmě budeme snažit ty náklady snižovat, ale určitě nepůjdeme od výroby piva klasickou tradiční technologií, to znamená dvourmutovým způsobem na varně, dlouhým ležením ve sklepě. Bude nás to stát více peněz, ale budeme dál pokračovat v kvalitě. Výroba pokračuje na stejném místě, ve stejných technologiích,“ zdůraznil Tomáš Pluháček, výrobně technický ředitel společnosti Pivovary CZ Group.
Pivovarům CZ Group se vloni dařilo, a to i přes nepříznivou pandemickou situaci. „Situaci na trhu hodnotíme jako mírně pozitivní, byť stále nedosahuje čísel roku 2019. Přesto vůči roku 2020 došlo k zajímavému nárůstu, dosáhli jsme 727 000 hektolitrů v oblasti prodeje nápojů, necelých 99 procent z toho tvoří pivo a nápoje na bázi piva,“ uvedl Tomáš Konečný, obchodní ředitel společnosti Pivovary CZ Group. Na tuzemském trhu pivovary CZ Group prodaly vloni 510 tisíc hektolitrů piva, o 5 % více než v předešlém roce. Necelou třetinu prodeje tvoří export, na zahraniční trhy směřovalo 210 000 hektolitrů. Pivovary vyváží do 26 zemí světa, největším odběratelem je Polsko.