Legendární vlak Slovenská strela vyjel ve čtvrtek ráno z Českomoravské železniční opravny v Přerově směr domovská stanice – Kopřivnice. Renovace národní kulturní památky trvala více než dva roky a podílely se na ní desítky tuzemských firem i jednotlivců. 85 let od výroby se tak mohl unikátní motorový vůz opět vrátit na trať i s pasažéry.
První cestující čekali na Slovenskou strelu v Přerově, kam dorazila na první kolej ve čtvrtek krátce před půl devátou ráno. Mimořádnou podívanou si nenechala ujít rodina pana Miroslava Uhlíře, který je velký fanoušek historických železničních strojů.
„ Sleduji celou tu rekonstrukci, takže jsem si zjistil, kdy má přijet a vzal jsem rodinku, ať se podívá,“ svěřil se pan Uhlíř.
V davu přihlížejících čekal na příjezd lokomotivy také Tomáš Sousedík, syn Josefa Sousedíka – vynálezce hybridního pohonu Slovenské strely.
„Já jsem nadšený, že to takhle dopadlo. My jsme už dávno usilovali, aby se s tím něco dělalo, protože to byla opravdu hanba minulého režimu, jak zacházel s některými technickými památkami,“ řekl Sousedík.
Renovaci čtyřnápravové vlakové soupravy dozorovali po celou dobu úředníci Odboru kultury a památkové péče Moravskoslezského kraje. Proces návratu Slovenské strely na trať byl podle jejich vyjádření velmi náročný.
„Museli se hledat čalouníci, kteří jsou schopni dělat čalounictví jako za první republiky, museli jsme zvolit správný odstín barvy, který odpovídal originálu. A co bylo nejtěžší? Uvést střelu do provozu, aby splnila drážní zkoušky a mohla na trať,“ uvedl Lukáš Curylo, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje.
„Je to mimořádné vozidlo, které bylo vyrobeno ve dvou kusech pro spojení Bratislavy s Prahou.Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. S jednou zastávkou v Brně zvládla Slovenská strela přepravit své cestující nejprve za 4 hodiny a 51 minut a v roce 1938 se tato doba zkrátila na neuvěřitelné 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl pokořen až po dlouhých sedmdesáti letech vlakem typu SC Pendolino, který tehdy zvládl více než 400 km dlouhou trasu za 3 hodiny a 47 minut,“ sdělil Jiří Střecha, odborný garant renovace.
Vlak vyjel z Přerova ve čtvrtek ráno směr Lipník nad Bečvou, Hranice, Studénka a Příbor. Do stanice Kopřivnice – nákladové nádraží, dorazil po desáté hodině, o hodinu později už byl v novém expozičním depozitáři Muzea nákladních automobilů Tatra, kde proběhl slavnostní uvítací ceremoniál.
Celkové náklady projektu včetně výstavby depozitáře se vyšplhaly na 118 milionů korun, z toho 80 milionů tvořila dotace Evropské unie. Zbývající finance poskytla společnost Tatra Trucks.