Legendární vlaková souprava z roku 1936 „ Slovenská strela“ byla začátkem týdne převezena z Hranic do Přerova, kde aktuálně prochází další etapou obnovy – lakováním. Provádí ji Českomoravské železniční opravny (ČMŽO) a trvat bude do poloviny června. Pak se stroj vrátí znovu do železniční opravny v Hranicích k finálním úpravám. Projekt „Návratu Slovenské strely“ na koleje začal v srpnu 2018 a dokončený bude letos v říjnu. Jeho hodnota je 35 milionů korun.
V den natáčení jsme byli u vyvázání podvozku. Každý nese jeden benzínový šestiválcový motor s elektromechanickým přenosem výkonu, který vynalezl vsetínský rodák a vynálezce – Josef Sousedík.
„Sousedíkův přenos výkonu byl unikátní v tom, že kombinoval výhody elektrického a mechanického přenosu výkonu na nápravu vozidla. V praxi to znamenalo, že na začátku se vůz rozjížděl za pomoci elektrických motorů a okolo 80 km/h došlo k automatickému přepnutí na přímý mechanický záběr,“ vysvětlil Jiří Střecha, odborný garant renovace Strely z firmy Tatra Trucks
Na náhradních podvozcích byla Strela převezena do přerovské lakovny, kde ji čeká třítýdenní procedura.
„Pátráním v dokumentech jsme nenašli přesný odkaz k barvě, ale jen odstín, který říkal „višňová červeň.“ Vzhledem k tomu, že se dochovala jenom jedna barevná fotografie, tak jsme ještě zkoumali archiv v Kopřivnici, kde jsme našli podobné odstíny, které se používaly na osobní vozidla. Ty jsme nechali vyrobit a namíchat. Přišli památkáři, dali jsme hlavy dohromady a zvolili „višňovou červeň.“ Ta bude na karoserii a na střeše kolem komínů bude barva, která má popisek „starozlatá,“ uvedl Andrej Baliga, vedoucí projektů společnosti ČMŽO elektronika.
„Památkový dozor chce zachovat nerovnosti, a to co vzniklo v době, kdy vůz jezdil. Nebude se postupovat úplně do hladkých ploch, ale bude se přiznávat i nějaké to provozní opotřebení,“ doplnil Petr Zapletalík, technik kolejových vozidel společnosti ČMŽO Přerov.
Koronavirová krize zasáhla i do projektu „Návratu Slovenské strely“ na koleje. Oproti původnímu plánu se oživení národní kulturní památky protáhne o dva měsíce až do října letošního roku. Do té doby čekají Strelu ještě dva přesuny, do Hranic a pak do Technického muzea Tatra v Kopřivnici.
„Po laku se Strela přesune do Hranic, kde dojde k zavázání podvozku a propojení s ovládacím systémem vozidla. Budeme pokračovat v dokončení interiéru. Až to všechno bude hotové, rozběhnou se přístroje a potom máme ještě čas na samotné oživení vozidla. Bude tak zrenovované, že bude jezdit jako v roce 1936 s maximální rychlostí 130 km/h,“ upřesnil Andrej Baliga.
„Pak dojde k převozu k majiteli národní kulturní památky, do firmy Tatra Trucks. Strela bude umístěná v novém depozitáři v rámci Technické muzea Tatra v Kopřivnici. Počítá se s tím, že při různých příležitostech vyjede na trať a ukáže se v plné síle,“ uzavřel Jiří Střecha.
Na obnově Slovenské strely, která začala v srpnu 2018, se podílí okolo 30 subdodavatelů (výrobců replik, součástek). Převážně se jedná o firmy z České republiky. Konečný účet za renovaci bude 35 milionů korun, přičemž 60 procent kryje dotace z evropských fondů a 40 procent je investice společnosti Tatra.