Ze soboty 15. na neděli 16. září překlenul železniční trať Přerov – Bohumín v Dluhonské ulici v Přerově nový most. Konstrukce zaujme na první pohled, a to především neobvyklou barvou. Zatímco první most je tyrkysový – ten druhý má sytě růžovou barvu. Jeho instalaci z bezpečné vzdálenosti sledovalo i několik místních obyvatel. Taková podívaná se nenaskytne příliš často.
Nosníky přijely z prostějovské mostárny v sobotu večer. Řidič musel nacouvat co nejblíže k připravenému jeřábu. Pak už nastoupili další členové montážní party, aby nosník řádně upevnili na rameno.
Obří jeřáb s nosností 250 tun pak každý z nosníků o hmotnosti 25 tun instaloval na místo. Celková váha mostu včetně příčníků a spojovacího materiálu je 64 tun. Na to, aby stavbaři ocelovou konstrukci mostu položili, zkontrolovali geometrii a smontovali, měli necelých 11 hodin. Práce začaly v sobotu o půl deváté večer a skončily v neděli okolo osmé hodiny ráno. Staveniště po celou noc osvětlovaly čtyři halogenové reflektory.
„Nejnáročnější je ten krátký čas, který máme k dispozici. Navíc je montáž složitější i díky tomu, že musíme pracovat v noci, kdy je výluka, protože konstrukce se nedá montovat nad projíždějícími vlaky. I když se staveniště nasvítí, vždycky jsou ta světla nepříjemná, vrhají stíny,“ uvedl předseda představenstva a ředitel společností Jiří Schulmeister z DT Mostárna, a.s.
Příčníky pomáhal na místo instalovat druhý pomocný jeřáb, s nosností 25 tun. K dispozici měli stavební dělníci také dvě plošiny, které jim usnadnily přístup od kolejí.
Každý příčník pak bylo nutné s nosníkem spojit. Zapotřebí byla rovná tisícovka šroubů. „Používáme elektrické utahovačky a vysokopevnostní šrouby. Ty jsou speciální v tom, že se utahují na stanovený moment, při kterém se část šroubu přetrhne, čímž se zároveň zkontroluje dosažení stanoveného momentu,“ vysvětlil Jiří Schulmeister z DT Mostárna, a.s.
Stavba dvou mostů v Dluhonské ulici začala vloni v listopadu a podle smlouvy potrvá přesně rok. „Celá stavba je poměrně složitá. Museli jsme řešit masivní opěrné zdi. Zjistili jsme, že celá původní stavba byla na škváře, podloží bylo nestabilní, a proto bylo nutné udělat celou úřadu opatření,“ doplnila vedoucí Odboru řízení projektů a investic přerovského magistrátu Ivana Pinkasová. Do termínu dokončení, tedy konce listopadu 2018, mají ještě stavbaři spoustu práce před sebou.„Musí se osadit ztracené bednění, abychom mohli vytvořit mostovku. Na ztracené bednění přijdou železné armatury. Zaarmuje se, zašaluje a provede betonáž. Mezitím pokračují další práce na ostatních objektech stavby, tedy komunikacích a opěrných zdech. Směrem k Přerovu se musí postavit kamenná zeď z gabionu a od 24. září budeme realizovat konstrukční vrstvy části komunikace směrem k zahrádkám a Dluhonicím,“ doplnil Zdeněk Dostál z Odbor řízení projektů a investic přerovského magistrátu. „Získali jsme dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na sto procent uznatelných nákladů, podmíněná je ale tím, že se dodrží harmonogram stavby,“ připomněla Ivana Pinkasová.
Celá akce přijde město na 90 milionů korun včetně DPH, z toho Státní fond dopravní infrastruktury zaplatí 78 milionů 721 tisíc korun.