Stavba dluhonských mostů pokročila. Místo původního mostu nad tratí Přerov – Česká Třebová se už se klene nový v tyrkysové barvě. Druhý most, nad tratí Přerov – Bohumín, odstranili stavbaři o tomto víkendu, v noci ze soboty 14. na neděli 15. července.
Přípravné práce trvaly řadu dnů. Aby se železný most mohl odstranit, museli odborníci nad něj instalovat speciální pomocnou konstrukci a most na ni zavěsit. „Konstrukce váží 100 kilogramů, samotný most pak 200 kilo,“ doplnil Zdeněk Dostál z přerovského magistrátu. Na samotný odsud starého mostu měli stavbaři jen pár hodin, kvůli bezpečnosti bylo nutné původní most odstranit v době, kdy na frekventované trati nepojedou vlaky. Bez výluky se proto práce neobešly. „Konstrukce, na které visí starý most, se bude vysouvat mimo koleje. Musíme to stihnout v době výluky, tedy od půl jedenácté v noci do půl páté ráno,“ vysvětlil postup Zdeněk Dostál. Jen co projel poslední večerní vlak před začátkem výluky, odborníci se pustili do práce. Se speciálním hnacím vozem takzvanou „Mandelinkou“ přijel čtyřčlenný tým pracovníků Správy železniční dopravní cesty. Jejich kolejové vozidlo má veškerou výbavu, kterou by mohli k práci pod napětím potřebovat. „Kdyby došlo k nějakému problému, můžeme trakční vedení snížit, zvýšit nebo odstranit, aby se mohla mostovka bez problému protáhnout. V případě poruchy máme ještě k dispozici další lokomotivu vybavenou jeřábem, hydraulickou rukou a vším, co je potřeba při práci na trakčním vedení,“ vysvětlil Lubomír Kraus ze Správy železniční dopravní cesty.
Další výluka je naplánována na 14. a 15. září, kdy se bude instalovat nosná konstrukce nového mostu. Práce zatím probíhají podle harmonogramu. Celá stavba dluhonských mostů potrvá 56 kalendářních týdnů. Dodržení termínu je jednou z podmínek pro získání dotace. „Získali jsme dotaci na veškeré uznatelné náklady, řádově v hodnotě 85 milionů korun. Město Přerov zaplatí pouze výstavbu místní komunikace do zahrádkářské kolonie,“ dodal zmocněnec města pro věci dopravy Antonín Prachař.
Stavební práce začaly vloni na podzim. Mosty, které se klenuly přes dvě železniční tratě v Dluhonské ulici byly v havarijním stavu. Špatný stav nosné konstrukce odhalil posudek. Ten mimo jiné upozornil na korozi, deformaci výztuh a oslabení nosných prvků. Město se proto rozhodlo postavit mosty nové. Projektanti je navrhli širší, což zajistí vyšší bezpečnost. Cyklisté a chodci budou mít k dispozici samostatný pruh.