Matematika mezi mnoha žáky platí za strašáka. V posledních letech se je ale učitelé čím dál častěji snaží zaujmout novými metodami a výuku obávaného předmětu jim zpříjemnit. V Česku roste obliba zejména takzvané Hejného metody. Do svého vzdělávacího programu ji zahrnula například základní škola v Radslavicích.
Školu pro první stupeň navštěvuje 64 dětí od 1. do 5. třídy. Hejného metodu tady zavedli před třemi lety. „Nadchla mne. Myslím si, že je pro děti velmi pozitivní, protože se naučí logickému a kreativnímu myšlení, řeší problematické úkoly a objevují matematiku. Role učitele se mění z role autoritativní na roli organizační,“ uvedla ředitelka školy – Eliška Petrášová.
V základní škole v Radslavicích vyučují matematiku podle profesora Hejného už od první třídy. Děti se s jejími základy seznamují v tzv. matematickém prostředím, do kterého patří například slovní úlohy, krokování, pavučina nebo také autobus. „Jedná se o matematizaci reálného prostředí. Děti jezdí autobusem, cestující nastupují a vystupují. Děti počítají, sčítají a odčítají, zaznamenávají údaje do tabulky, pracují s čísly, reagují na změny a učí se diskutovat,“ vysvětlila Květoslava Němečková, učitelka 1. třídy.
Děti ze Základní školy v Radslavicích se pravidelně zapojují do matematického klokana, což je celostátní soutěž testující matematickou gramotnost žáků. „Školy, které se srovnávají v rámci celé ČR mají nižší počty bodů než naše děti. Dokonce letos tady dívenka ze 3. třídy získala plný počet bodů, což je velký úspěch,“ dodala Ivana Zenáhlová, učitelka 3. třídy.
Alternativní výuka matematiky podle profesora Milana Hejného má své příznivce i odpůrce. V současné době je používána na 750 ze zhruba 4000 základních škol v České republice