Na údržbě kolejí mezi Olomoucí a Zábřehem pracoval unikátní podbíjecí stroj

3974

Unikátní stroj byl v minulých dnech k vidění při údržbových pracích na železničním koridoru mezi Olomoucí a Zábřehem na Moravě. Čtyř pražcová podbíječka je první svého druhu na světě a v Česku se objevuje jen výjimečně.

Během čtyř dnů od středy do soboty opraví speciální strojní linka přes 50 kilometrů trati, zároveň ale můžou vlaky na vedlejší koleji jezdit bez omezení rychlosti. V našem regionu byl tento stroj k vidění poprvé. „Tady ta vysokovýkonostní strojní linka je pro úpravu geometrické polohy koleje a využívá se především na koridorových tratích nebo hlavních tratích, kde je rozdělení pražců minimálně 60 centimetrů. A strojní linka tak může využít svůj potenciál toho výkonu až 2 kilometry za hodinu,“ popsal Lukáš Vostrý, specialista přípravy a železniční mechanizace z firmy Swietelsky Rail CZ.

Opravou geometrické polohy prochází v pravidelných intervalech všechny tratě u nás, většinou se o nápravu stará několik strojů a běžná podbíječka zvládne naráz opravit jeden nebo dva pražce. Ta, která byla k vidění mezi Olomoucí a Zábřehem zvládá naráz 4. „Výjimečná je především tím výkonem, dále tím, že obsahuje i dynamický stabilizátor, což vlastně v českých podmínkách nám odbourává potřebu samostatného stoje navíc, protože takové strojní linky tady nejsou. Dále je jednou z velkých výhod také to, že na koridorových tratích, když pracuje ta linka, tak na vedlejší koleji mohou vlaky projíždět obvyklou rychlostí – není nutné, aby zpomalovaly,“ doplnil Vostrý.

Firma nasazuje tuto strojní linku v České republice pouze výjimečně, protože je vhodná především na opravu koridorových tratí, kde se dá plně využít její hlavní přednost, kterou je rychlost. Za den zvládne linka opravit až 16 kilometrů kolejí. „Podbíjíme úsek Zábřeh na Moravě – Olomouc, je to spojovací větev 1. a 2. koridoru a v těch čtyřech denních výlukách podbijeme 51 kilometrů,“ zakončil Lukáš Vostrý.

„Jedná se o poměrně běžnou opravu, kde specializovaný stroj kontroluje vzájemnou polohu kolejnic, takzvanou geometrickou polohu. V případě, že by ty kolejnice měly větší rozsah než je povolená norma, mohlo by v krajním případě dojít vykolejení vlaku. Oprava na této trati je spíše unikátní tím strojem, který se v České republice pohybuje velice zřídka,“ vysvětlil tiskový mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Na stroji samotném pracují čtyři lidé, další čtyři se potom pohybují kolem. Úsek, kde údržba probíhá je součástí hlavního vlakového koridoru Ostrava – Olomouc – Praha a denně tudy desítky vlaků ze stovkami cestujících.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here